يا مسكين يا ابو رسالة... تصدق صعبت على !

الأحد، 7 مارس 2010

كنت قد قررت الا اتفاعل مع الجدل الدائر هذه الايام من قضايا و تراشق بين شوبير و مرتضى منصور و لكن بالصدفة شاهدت حلقة على قناة مودرن سبورت تستضيف الاستاذ مرتضى منصور و لا ادرى ماذا شدنى لاكمل مشاهدة الحلقة و لكن تذكرت اننى مصرى و اننا نموت فى الفرجة على الخناقات، المهم اننى استمتعت بما سرده من حقائق و صور و مستندات و اعجبنى مدى ترتيبه لاوراقه و لمست مدى الصدق الذى ينبعث من قوته فى الكلام ، فالحق واضح و جلى و لا يحتاج لبرهان و لا اخفى انى كنت متاكداً من صدق مرتضى منصور حتى قبل ان اشاهده فى البرنامج لما اعلمه جيداً من اسلوب شوبير فى تصفية الحسابات و التطاول على خلق الله بحجة الرسالة الإعلامية و حصانتها بالاضافة الى حصانته فى مجلس الشعب، كما اننى و رغم اهلاويتى الشديدة فانا لا احب هذا الشوبير منذ ان كان لاعباً و ازداد عدم اعجابى به بعد ان صار اعلاميا و كلنا يعرف ما فعله اثناء كان نائباً لرئيس اتحاد كرة القدم، المهم و بعد الحلقة انتظرت كثيراً ظهور صاحبنا شوبير للرد مع اصرار مرتضى منصور على انه منتظر اى تكذيب او رد لما يقوله، و لكن شوبير اختفى و لا حس و لا خبر ، و فضل لابد فى الذرة لحد ما شاهدته صدفة ايضاً على قناة او تى فى و هو متقمص لدور المسكين الذى طالما عانى من المفاجآت التى حدثت معه من قناة الحياة و يا حرام ما عندوش محامى كمان و لا يعرف اى حاجة عن القضايا لانه راجل عملى و صاحب رسالة اعلامية و لا تشغله هذه القضايا و المح انه يعتبرها وفرة فى الوقت " فضى يعنى " المهم بقى حالة المسكنة و الاستكانة التى كان عليها و قوم ايه بقى يتصل شوية ناس يعلنوا تأييدهم و استمتاعهم بالرسالة الاعلامية و افتقادهم لشوبير و برامجه ، يا حرام الناس كده هاتتوه من غيرك يا شوبير، و يا سلام بقى على ردوده الجميلة و وعده لهم بالظهور مرة اخرى ، و لكن العجيب فى الأمر ما قاله شوبير من انه لا يملك المال الكافى لفتح قناته الخاصة ، يا عينى غلبان و ما بيشفطش فلوس كتير من القنوات اللى بيخربها، و لكن ما لم يقوله انه يخاف ان يخاطر بماله لانه يعلم جيداً حجم الخسارة التى سوف تلحق به و بالتالى يخاطر بفلوسه ليه، و الادهى من ذلك انه وضع نفسه فى مصاف الإعلاميين الموجودين على الساحة الإعلامية بان ذكر اسمه و رسالته مع اسماء العديد من الاعلاميين ، يا حرام حبيبى يا ابو رسالة، بجد افتقدناك بس انا خايف افتح الحنفية تطلع منها ، يا ابو رسالة

5 comments:

مهموهة أحمد يقول...

هههههههههههههههههه حلوة الحنفية دي يا مصري افندي

بجد ربنا يخليك كلماتك في الجوووووووووول بصراحة
و انا زملكاوية على فكرة بس مس بحب مرتضى منصور بس مش عارفة ليه حاسة انه بجد على حق و مش بيخاف ابدا
و انه على ثقة ان قناة الحياة مش محتاجة لشوبير تاني
و بدا بالفعل اليومين دول يتردد ان اعضاء مجلس ادارة الحياة بقوا مصدرين الطارشة لشوبير
و فعلا تاكدت ان مرتضى كلامه صح اوي في حق شوبير و انه شكله كده هياخد احلى صابونة في حياته

و بعدين ايه مش معاه فلوس دي ؟؟؟
امال مين اللي معاه؟؟؟
الشعب الغلبان الفقير بقى
مش كده ؟؟!!!

اللهم اضرب الظالمين بالظالمين و اخرجنا منهم سالمين

شكرا يا مصري افندي ليك بجد و شكرا على مساندتك ليا في موضوعي على مدونتي
و على فكرة انا اعرف اوي حقوق الملكية و الفكرية
بس الموضوع كان سهو و غلطة مني مش اكتر
و شكرا ليك مرة تانية و اتمنى بجد تكون اخ كبير ليا
و ليا الشرف طبعا

خالص تحياتي و تقديري ليك

Elmasryeffendi يقول...

العزيزة مها
شكرا على تعليقك الجميل و ادينا عرفنا يا ستى انك زملكاوية، بس بصراحة انا فرحان للزمالك مع حسام حسن و ربنا يوفقه، اما بخصوص موضوع الملكية الفكرية فانا على فكرة ما قصدتكيش انتى تحديدا، انا بس كنت باتكلم عامة يعنى ، و يشرفنى اخوتك بجد و انا سعيد جداً بكلامك و روحك الجميلة و اتمنى لك التوفيق دائماً

تحياتى

Tears يقول...

الاتنين ليس لهم اى أهمية و مجرد غوغاء و تافهين جدا و ربنا يخلصنا منهم عشان عاملين شوشرة

شوبير فى اول رد فعل له بعد الحكم تحدث مع منى الشاذلى على الهوا بعجرفة و قال انه لا يهمه و سيظهر على الحياة و عندما اخبرته انه حكم قضائى ضحك باستهتار

اليوم قرأت هذا و فرحت
http://youm7.com/News.asp?NewsID=198267&SecID=22&IssueID=0

تحياتي

مهيار الفرح يقول...

مساالورد
قرأت تعليقك سيدي وردها عليك
صدقني انا كل اللي مزعلني لسه اصرارها على الإنكار رغم ردها واعتذارها المزعوم...وكنت سامحت من قلبي لو حسيت انها صادقة والا تفسر بإيه....
أحتفاظها بالبوست
موقف تذكرته .. و عشق أحببته
وهي تعلم أنها نقلاه ..سارقة أحساس وذكرى تخص قلبي أنا والإنسان اللي بحبه...
بوست
لم أجـد عنــــــوان إلا ... أحبك
برضه منسوخ من مدونتي
بوست
آآآه يا قلـــــــب
مسروق من مدونتي
بوست
معـــك و بــــك أحـــــيا
مسروق من مدونتي
بوست
عــد حبيــــبي
مسروق من مدونتي
وبوست
و تبقــــى أمنيــــة واحــــدة ....
مسروق من مدونتي
ولم تتكرم بالإشارة انها منقولة
وفي اعتذارها المزعوم اساءت لي بقولها انني قد أسأت لها بالفظ وشتمت على حد قولها شتائم خارجة والفاظ خارجة لم تستطع ان تجرح بها زوار المدونة ويعلم الله انه لم يحصل.. ولو كانت صادقة فلتظهر دليلها أنا عندما كتبت لم أخف ولكنها هي من خاف ولغى التعليقات وعندما علمت انني قمت بنقل مافعلته لزوار المدونة كتبت ماكتبت واكرر يعلم الله اني لم أسيء لها وان الشتائم وغيره ليست من طبعي ابدا وهذا يعلمه عني من تعامل معي ومن لم يفعل..
فهي هنا لم تعتذر بقدر ما اساءت لي بقولها وكلماتها واظهرت نغفسها الغلبانة المظلومة

كل ماقلته انها سرقت كلماتي وكتبت في بوكس الشات ان المدونة هذه مسروقة
وهذا من حقي بعدما اكتشفت انها نسبت كل ماكتبته لنفسها حتى قصيدة نموت وتحيا فلسطين اللتي ادعت انها كتبتها تعاطفا منها مع شعبنا اللذي تكرهه من كل قلبها كما قالت هي
سيدي انا لم اسيء لها ويعلم الله
كل ما طلبته هو حقي في مشاعر تخص قلبي نثرتها على الورق
والله من وراء القصد
وشكرا لتفهمك
من كل قلبي شكرا

مهيار الفرح وليس مهيار الحب
وعلى فكرة انا اسمي فرح

Elmasryeffendi يقول...

عزيزتى فرح
شكرا على تعليقك و توضيحك، و اعتقد ان الامور هاتكون احسن لانها اكيد مش هاتنقل حاجة منك تانى او لو نقلت هاتحفظ حقك فيها، و اكيد انتى شفتى الردود و التعليقات كلها، على العموم هو كلام جميل و اللى يزيده جمال انه ناتج عن تجربة حقيقية كما ذكرتى، و على العموم لا تقلقى لان كده حقك رجع لك و الحق عمره ما بيروح ، و سيبك من التعليقات و السجال اللى حصل ، المهم تكتبى و تعاودى الكتابة

تحياتى

إرسال تعليق