حقيقة اوجه كلامى للجهلاء من المصريين و المصريات الذين يطبقون مناهج و اساليب لا تمت للاسلام او لمصر بصلة بل هى بدع استوردناها من دول ظلامية تجهل هى الأخرى حقيقة هذه الأزياء القبلية و التى ثبت انها يهودية الاصل و ليست اسلامية بل و الادهى ان من يطبقنها او من يرغم زوجته على ارتدائها عن جهل و تخلف شديدين لا يدرى انه يتبع عادة اليهود الذين يشبعهم من الدعاء عليهم صباحاً و مساءً فى كل صلواته حيث بات الدعاء على اليهود عادة يومية فى كل ادعيتنا ، فكيف اذن تدعون عليهم ثم تتبعون عاداتهم ؟ هذا هو السؤال المثير الذى لن يجد من يرد عليه من اخواننا الجهلاء اصحاب الزى القبلى المتخلف و بدلا من الرد و البحث العلمى و التاريخى سيمطروك باسئلة من نوعية هل انت مسلم حقاً ؟
فقد ظهرت فتوى يهودية فى اسرائيل تلزم النساء اليهوديات بارتداء النقاب و الطبقات المتعددة من الملابس حتى تغطى جسدها و العودة الى اصولهن التاريخية حيث كن يرتدين مثل هذه الملابس فى السابق كنوع من التدين و التمييز عن باقى النساء و قد قال الرباى " ميخائيل اورى سوفر " و هو احد الحاخامات اليهود البارزين ان المرأة اليهودية يجب ان تعود الى اصولها القديمة و ترتدى ما كانت ترتديه المرأة اليهودية فى القدم ،
ثم حدث ما لم يكن فى حسبان الجهلاء المصريين من خلال ندوتين مختلفتين عقدتا فى الاسكندرية ، الاولى للدكتورة / آمنة نصير استاذ العقيد و الفلسفة الاسلامية بجامعة الازهر و الثانية للداعية ملكة زرار حيث اجمعتا ان النقاب عادة يهودية و يثير فتنة الرجال احياناً و ان المرأة احق بان تحدد مواطن فتنتها و تسترها و قد تكون فتنة المرأة فى عينيها فتفتن الرجال بنقابها، فى السياق نفسه، قالت آمنة نصير، خلال محاضرتها، إن النقاب عادة يهودية، وورد فى سفر التكوين، أو العهد القديم، وإصحاح موسى بن ميمون، الذى كان يعتبر المرأة اليهودية التى تخرج من منزلها دون تغطية الرأس والوجه خارجة عن الديانة اليهودية، و لكن للاسف هناك من يصرون على التقليد الجاهل و الأعمى لهذه الظاهرة التى ثبت انها غير اسلامية بدعوى انها قادمة من المملكة الظلامية الوهابية و هم ايضاً يجهلون انها عادة قبلية و لا ندرى متى يتوقف هذا التقليد الجاهل و الاعمى و التمسك بفرعيات نتج عنها عقول ممسوخة و نفوس عفنة بالية تتخفى تحت شعار الدين و الدين منهم براء ، فاذا تابعت اى شارع الان و لاحظت اشكال البنات و السيدات تجد انه لا تمر ثانية الا و تمر امامك احد اكياس الزبالة السوداء و الغريب ان بعضهن ليسوا جميلات و لا يوجد عندهن اى مصدر للفتنة ، ثم تمر مجموعة اخرى منهن كالاشولة السوداء اى ان المعدل فى ازدياد و ليس فى تناقص و هذه هى الكارثة بعينها حتى اصبحنا فى ظلامستان القاهرة سابقاً
ثم حدث ما لم يكن فى حسبان الجهلاء المصريين من خلال ندوتين مختلفتين عقدتا فى الاسكندرية ، الاولى للدكتورة / آمنة نصير استاذ العقيد و الفلسفة الاسلامية بجامعة الازهر و الثانية للداعية ملكة زرار حيث اجمعتا ان النقاب عادة يهودية و يثير فتنة الرجال احياناً و ان المرأة احق بان تحدد مواطن فتنتها و تسترها و قد تكون فتنة المرأة فى عينيها فتفتن الرجال بنقابها، فى السياق نفسه، قالت آمنة نصير، خلال محاضرتها، إن النقاب عادة يهودية، وورد فى سفر التكوين، أو العهد القديم، وإصحاح موسى بن ميمون، الذى كان يعتبر المرأة اليهودية التى تخرج من منزلها دون تغطية الرأس والوجه خارجة عن الديانة اليهودية، و لكن للاسف هناك من يصرون على التقليد الجاهل و الأعمى لهذه الظاهرة التى ثبت انها غير اسلامية بدعوى انها قادمة من المملكة الظلامية الوهابية و هم ايضاً يجهلون انها عادة قبلية و لا ندرى متى يتوقف هذا التقليد الجاهل و الاعمى و التمسك بفرعيات نتج عنها عقول ممسوخة و نفوس عفنة بالية تتخفى تحت شعار الدين و الدين منهم براء ، فاذا تابعت اى شارع الان و لاحظت اشكال البنات و السيدات تجد انه لا تمر ثانية الا و تمر امامك احد اكياس الزبالة السوداء و الغريب ان بعضهن ليسوا جميلات و لا يوجد عندهن اى مصدر للفتنة ، ثم تمر مجموعة اخرى منهن كالاشولة السوداء اى ان المعدل فى ازدياد و ليس فى تناقص و هذه هى الكارثة بعينها حتى اصبحنا فى ظلامستان القاهرة سابقاً
13 comments:
الادهى من ذلك و الذي يؤكد صحة كلامك ان الشيوخ المسلمين الان يرتدون غترة و ثوب !
لقد اصبحنا امتادا للمملكة الوهابية
بتنفخ فى اربه مخرومة
اتفرج على مسلسل الجماعه
Sharm
احنا بقينا الضمان لامتداد المملكة الظلامية الوهابية عشان تاريخهم يفضل موجود، ما فيش فايدة فى جهلنا و تخلفنا
Tears
الظاهر فعلا ان القربة مخرومة بس ادينا بنحاول ، و على فكرة انا متابع مسلسل الجماعة و عاجبنى جداً و باضحك قوى لما باشوف الجروبات و المجموعات اللى عملها شباب الاخوان للرد على المسلسل ، بتفكرنى باللى بيسال ابوه يعلمه الهيافه قاله تعالى فى الهايفة و اتصدر
فيه خبر محطوط بخبث جوه خبر تاني في الاهرام عن معاقبة 2 سواقين ميكروباص للجهر بالإفطار في رمضان. أنا كنت فاهمة إن القانون يعاقب على القتل والسرقة مثلا أما الحاجات دي ربنا بس اللي يحكم فيها. كده يبقى بنفتح الباب للناس تقول نعاقب اللي مش لابسة حجاب كمان والبقية تأتي.
مصرية من كندا.
مصرية من كندا
فعلا الخبر محطوط بخبث، انا بقالى فترة ما باقراش الاهرام لانها جريدة حكومية مؤممة و ما عندهاش جديد غير الطبل و الزمر لكن فعلا المجتمع بيمر بحالة تشبه محاكم الحسبة و التسلط على البشر و كل واحد منصب نفسه على امور الناس كانه مش بشر زينا و هايتحاسب ، مبروك انك عرفتى تطلعى كندا اما هنا فمقلب زبالة كبيييييييييييير
فيه لقطه عبقريه في مسلسل الجماعه
حسن البنا بيتحدث مع شخص عمن يصلح خليفه للمسلمين
الشخص بيقوله عبد العزيز ال سعود ملك السعوديه ويقعد يمدح له
بعدها بييحجي له ضيف عربي واضح انه من هناك ومعاه هدايا وخير بيتقبله الشخص الاخر بترحاب وحراره وبينظر لهما حسن البنا بدهشه
اظن الرساله وصلت
dr.lecter
ما هى الرسالة واضحة من زمان بس هما بيحاولوا يداروا عليها، اهم شئ عاجبنى فى المسلسل دقته و عمقه و رؤيته اللى تخليك انت اللى تفكر مش بتملى شئ معين و الحدق يفهم، تحية للمبدع وحيد حامد
يا عزيزى انه نتاج تعطيل العقل والاعتماد على النقل فالطبيعى ينتج جهل مدقع
Desert Cat
فعلا ده نتاج عدم الابتكار و الاعتماد على النفس و اعمال العقل ، حتى ايام ما كان المصريين بيسافروا العراق كانوا بيرجعوا يتكلموا بلغتهم و يجيبوا شرايط كاظم الساهر ايام ما كان بعقال بس هو ربنا تاب عليه و قلع العقال و احنا زدنا تخلف
هيافة اه فى المسلسل اللى بتابعه
التاريخ محفوظ
مش هايجيى مخرج يغيره يا حضرت
مجدد القرن العشرين
الامام الشهيد حسن البنا عمر ما كان دا منهجه اللى
المخرج عايز يوصله للناس
واى حاجة عملها خير كانت لوجه الله
مش لوجه الشهرة بردوا زى ما المسلسل عايز يوصل كدا
اى نعم الاخوان اتغيروا عن زمان
بس احب اقول ان المنافق بيبان وسط ناس كويسة
ودا ما بيكونش ليه مكان وسطهم
والاصلاح اللى اتخلقنا علشانه والدفاع عن الاسلام
والدعوة
كل دا واجب علينا كلنا مش على فئة معينة
وقبل الانتماءات كلنا مصريين مصريين مصريين
...............................
اما بالنسبة للنقاب
فانا لا ضدده ولا تبعه بس دى حاجة ترجع للواحدة بقى
والله فيهم اللى بيدارى على نفسه بلاوى
علشان يخبى افعاله وسلوكه وراء غطاء يعتقد البعض انه واجب
ولكن النقاب فضيلة يا اخى ليس فرض ولا سنة
والافضل اننا نرتدى زى نتحمله
او بمعنى تانى
نكون اده ومنصغرش من قيمته
والمفروض اننا لو مثلا نلبس خمار نكون محترمين ومنعملش جاحة غلط لا بالظاهر ولا بالخفاء
لان اللبس مش بالمظهر بس المفروض جوهر ومنظر
يعنى ساعات الواحد يخاف يلبس لبس محترم اوى ويغلط او يعمل حاجة تغضب ربنا سواء غصب عنه او عن قصد
فلازم اللى يلبس حاجة يكون قدها
عذرا عالاطالة
sun of free dom
تحية لك و لمرورك الكريم و تعليقك ، اما بخصوص مسلسل الجماعة رغم انه مش موضوعنا فاللى عاجبنى فيه انه مش بيحمل وجهة نظر محددة زى جرايد الجكومة بل العكس اعتقد ان الكاتب كان امين فى نقل الصورة حتى و ان كانت توجهاته ضد الاخوان لكن اللى عجبنى فيه كعمل فنى انه قدر يظهر انه مش بيحمل وجهة نظر و بيترك مساحة للمشاهد يقدر يفكر فيها و فى الاول و الاخر ده عمل فنى يقدر ينقده النقاد او يترد عليه بعمل فنى اخر،
ثانيا بالنسبة لموضوع النقاب فهو زى ما تفضلت و اشرت انه مش فرض و لا سنة و اعتقد انه من مظاهر التدين الظاهرى الجديدة مش اكثر لان الناس بقت تهتم اكثر بالمظهر دون الجوهر، الموضوع بس انى حبيت اوضح نقطة هامة لاننا مصريين زى ما شددت و قلت مصريين مصريين لا سعوديين و لا خليجيين و طول عمر مصر قبل الثلاثين سنة الماضية كانت وسطية و ده كان اجمل شئ فيها، تحياتى لك مرة اخرى و يسعدنى دائما متابعتك و تعليقاتك
اقصوصة
الله اكرم و كل عام و انتم بخير و عيد سعيد مع انها جت متاخرة
إرسال تعليق